Progressive Vietnamese Americans launch COVID-19 website to disseminate accurate information

Monday, March 8, 2021 – On the heels of the United State’s largest national vaccination effort in recent history, the Progressive Vietnamese American Organization (PIVOT) today rolled out a bilingual website designed to help Vietnamese Americans know and understand the latest information on COVID-19 and the vaccination effort. Key features include: 1) articles to correct misinformation about the vaccine; 2) an 11-state functionality to find vaccine sites; and 3) Vietnamese translations of COVID and vaccine information.

“We aim for VietCovid.org to be a resource for Vietnamese Americans struggling to find key information in one place, in their language,” says Victoria Nguyen, one of the leads for the website.

“There is a lot of misinformation and myths about the vaccine, which is leading to fear and skepticism,” says Diep Tran, managing editor of VietFactCheck, a PIVOT-supported website to combat misinformation. “VietFactCheck is proud to partner with Asian Health Services, as well as a team of Vietnamese American doctors and nurses, to provide medically accurate and accessible information about the vaccine to the community. We want to reassure the Vietnamese American community: Yes, the COVID-19 vaccine is safe.”

Current fact-check articles include pieces on the new Johnson & Johnson vaccine and whether the vaccines can infect someone with COVID. The 11-state vaccine site finder includes information on areas with the highest population densities of Vietnamese Americans: California, Texas, Oklahoma, Oregon, Washington, Virginia, Pennsylvania, Georgia, Massachusetts, Maryland, and Florida.

“We hope this project can be a launching point for more public education efforts to include mental health and other issues for which Vietnamese Americans need comprehensive and up-to-date information,” said PIVOT Board Member Anh Thu Bui.

The PIVOT COVID project also partners with a number of other nonprofit organizations and groups, to include Asian Health Services (AHS), the California Healthy Nail Salon Collaborative, Union of North American Vietnamese American Students (UNAVSA), Southeast Asian Resource Action Center (SEARAC), Asian American Research Center on Health (ARCH) and the Association of Asian Pacific Community Health Organizations (AAPCHO). For more information, please check out PIVOT at www.pivotnetwork.org.


TỔ CHỨC NGƯỜI MỸ GỐC VIỆT TIẾN BỘ ĐƯA RA TRANG MẠNG VỀ COVID-19 ĐỂ TRUYỀN BÁ CÁC TIN CHÍNH XÁC

Thứ Hai ngày 8 tháng 3, 2021

Nối gót tiêm chủng quốc gia của Mỹ lớn nhất trong lịch sử gần đây, Hội Người Mỹ Gốc Việt Cấp Tiến (PIVOT) hôm nay triển khai một trang mạng song ngữ thiết kế để giúp người Mỹ gốc Việt biết và hiểu thêm những tin mới nhất bằng tiếng Việt về COVID-19 và các nỗ lực về tiêm chủng. Nét nổi bật chính gồm:

  1. Các bài báo chỉnh những tin sai lệch về vắc xin.

  2. Tính năng của 11 tiểu bang về các địa điểm chủng ngừa vắc xin.

  3. Bản dịch ra tiếng Việt các tin về COVID và vắc xin

Victoria Nguyễn, một trong những người đứng đầu dự án trang mạng của PIVOT nói rằng: “Mục tiêu của chúng tôi cho trang mạng VietCOVID.org  trở thành nguồn tin cho người Mỹ gốc Việt đang gặp khó khăn tìm một nơi có nguồn tin chính bằng tiếng của họ. 

“Có rất nhiều tin sai lệch và hoang đường về vắc xin gây lo sợ và hoài nghi.” Diệp Trần, Quản lý biên tập của VietFactCheck, trang mạng do PIVOT hỗ trợ để chống lại các tin sai lệch, cho biết. “VietFactCheck tự hào được hợp tác với Dịch Vụ Y tế Á châu, như đội ngũ của các bác sĩ và Điều dưỡng người Mỹ gốc Việt, để cung cấp các tin y tế chính thức và có thể tiếp cận về vắc xin trong cộng đồng. Chúng tôi muốn cam đoan với cộng đồng người Mỹ gốc Việt rằng: Vâng, vắc xin COVID-19 an toàn.”

Các bài báo xác minh hiện sự  gồm các bài về vắc xin mới của Johnson & Johnson và liệu vắc xin có thể truyền COVID cho ai đó không. Công cụ tìm địa điểm vắc xin của 11 tiểu bang ở các vùng có mật độ dân số người Mỹ gốc Việt cao nhất: California, Texas, Oklahoma, Oregon, Washington, Virginia, Pennsylvania, Georgia, Massachusetts, Maryland, and Florida.

“Chúng tôi hy vọng rằng dự án này có thể là điểm khởi động hơn cho các nỗ lực giáo dục công cộng gồm các vấn đề về tâm thần và các vấn đề khác mà người Mỹ gốc Việt cần các tin dễ  hiểu (toàn diện) và cập nhật,” Anh Thư Bùi, thành viên hội đồng quản trị, cho biết.

Dự án về COVID của PIVOT cũng hợp tác với một số hội và nhóm phi lợi nhuận, gồm Dịch vụ Y tế Á châu (AHS), Tổ chức hợp tác của các Tiệm Móng tay (Nail) lành mạnh tại California, và Tổ chức Y tế cộng đồng người Mỹ gốc Á châu (AAPCHO).

Để biết thêm tin, xin vui lòng xem trang mạng của PIVOT www.pivotnetwork.org.